Κατεπείγοντα Θέματα του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Κέρκυρας

0
83

του Μάριου Άνθη
εργαζόμενου στο ΕΑΚΚ

Ορισμένα θέματα που αφορούν την λειτουργία του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου της Κέρκυρας (ΕΑΚΚ) έχουν αποκτήσει άμεσο και επείγοντα χαρακτήρα. Η λήξη της θητείας της απερχόμενης διοίκησης (ΔΕ) του συγκροτήματος, στις αρχές του Οκτώβρη, έχει προκαλέσει μια συνολική λειτουργική εκκρεμότητα, στην οποία πρέπει να δοθεί ταχύτατα τέλος, με τοποθέτηση νέας ΔΕ. Αναμφίβολα, τα τελευταία δύο χρόνια ήταν ιδιαιτέρως δύσκολα για το ΕΑΚΚ, πιθανότατα τα δυσκολότερα στις δεκαετίες της λειτουργίας του. Μια ανακεφαλαίωση των πρόσφατων γεγονότων, εύκολα θα επιβεβαίωνε αυτή την εκτίμηση. Η παρουσία και ο ρόλος της απερχόμενης ΔΕ βρίσκεται στην κρίση όλων, στην δημόσια κρίση, όπως είναι φυσικό και θεμιτό. Το βέβαιο είναι ότι μέσα σε αυτή τη δύσκολη και περίπλοκη συγκυρία, των γεγονότων, των απαξιωτικών  μεθοδεύσεων, της εγκατάλειψης, της υποχρηματοδότησης, των αντιφάσεων που πλήρωσε και πληρώνει το δημόσιο αθλητικό συγκρότημα (νομική αυστηροποίηση του πλαισίου λειτουργίας σε συνδυασμό με ισχυρούς οικονομικούς περιορισμούς) το ΕΑΚΚ αντιστάθηκε, σημείο το σημείο, δημιουργικά, αποτελεσματικά και άντεξε. Σε ότι μας αφορά, κάναμε ότι μπορούμε και έτσι θα συνεχίσουμε. Έχω την γνώμη πως γενικότερα και ευρύτερα πρέπει να βγουν συμπεράσματα, για την περίοδο που πέρασε. Θετικά και αρνητικά συμπεράσματα.. Επιβεβαιώνεται, όμως, μέσα από τα δύσκολα γεγονότα, ότι η σημαντική, η κρίσιμη και αναβαθμισμένη κοινωνική χρησιμότητα του ΕΑΚΚ, για την νεολαία, για τον αθλητισμό, για την Κέρκυρα – και – μαζί, το ζωντανό και διαρκώς ενισχυμένο ενδιαφέρον του κόσμου για το δημόσιο αθλητικό μας συγκρότημα, είναι ζωτική πηγή και δύναμη για το ΕΑΚΚ. Αυτή η ενιαία, ενωτική κοινωνική συστράτευση για το ΕΑΚΚ, θεωρώ ότι αποτελεί ισχυρό όπλο στις προσπάθειες και στους αγώνες για την ουσιαστική ποιοτική αναβάθμιση του συγκροτήματος και των υπηρεσιών του, όπως πράγματι αξίζει στον κερκυραϊκό λαό. Αντίθετα, οι μονομερείς ενέργειες, τα μικροπολιτικά παιγνίδια, οι μονοπωλιακές νοοτροπίες,η επανάπαυση, η ατεκμηρίωτη κινδυνολογία, οι στενές αντιλήψεις περί «πολιτικής ανταποδοτικότητας» μέσω του αθλητικού συγκροτήματος, από όπου και αν προέρχονται, προσφέρουν κακές υπηρεσίες, αλλά και σύντομα ξεμασκαρεύονται.

Η τοποθέτηση, επαναλαμβάνω ταχύτατα, νέας ΔΕ στο συγκρότημα, αποτελεί κατεπείγον ζήτημα. Μεταξύ των πολλών λόγων, υπενθυμίζω πως η παράταση λειτουργίας (και) του ΕΑΚΚ ισχύει μέχρι αρχές Φλεβάρη 2015 και πως η ΚΥΑ που έχει εκδοθεί για την λειτουργία, καθορίζει συγκεκριμένες προϋποθέσεις και δράσεις για τους φορείς διοίκησης, όπως μηνιαίες εκθέσεις προόδου και ενεργειών.. Ήδη, έχει χαθεί χρόνος. Τα μέτωπα στο ΕΑΚΚ είναι πολλά και ανοιχτά, είναι «μικρά» και μεγάλα, από την π.χ. προμήθεια με πετρέλαιο στην πισίνα, το παρκέ του προπονητήριου, την κατασκευή της πυρασφάλειας, την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της καθαριότητας (και πολλά άλλα όμοια) μέχρι την μεγάλης σημασίας κινητοποίηση που πρέπει να υπάρξει για την προώθηση και ένταξη στο μεγάλο έργο της ενεργειακής αναβάθμισης του δημόσιου συγκροτήματος. Τίποτε απολύτως δεν μπορεί να προχωρήσει σε κατάσταση διοικητικής εκκρεμότητας.

Την προηγούμενη περίοδο ακούστηκαν και συνεχίζουν να λέγονται και να γράφονται πολλά, σχετικά με τις επιδράσεις που μπορεί να έχει στο δημόσιο συγκρότημα του ΕΑΚΚ το σχέδιο για ιδιωτικοποίηση στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας. Στο άρθρο αυτό, το ζήτημα δεν είναι – σίγουρα – να πω εγώ προσωπικά την θέση μου, την κατηγορηματικά αντίθετη, για τις ιδιωτικοποιήσεις, για κάθε ιδιωτικοποίηση, κάτι που άλλωστε είναι σε όλους γνωστό. Στην αναφερόμενη σχέση του με το ΕΑΚΚ, θεωρώ ότι πρόκειται για θέμα που δεν επιτρέπει επανάπαυση, σε καμιά περίπτωση όμως – και – πανικό η κινδυνολογία. Αυτό που χρειάζεται είναι ουσιαστική και συγκροτημένη αντιμετώπιση. Από την σκοπιά του αγώνα για την υπεράσπιση των δημόσιων αθλητικών υποδομών, πρέπει να υπενθυμίσουμε και να επισημάνουμε τις πρόσφατες, πριν λίγους μήνες, επίσημες και δημόσιες κυβερνητικές ανακοινώσεις – δεσμεύσεις, σε υπουργικό και κοινοβουλευτικό επίπεδο, για την αναβάθμιση του κολυμβητηρίου και του κλειστού γυμναστηρίου του  ΕΑΚΚ. Αυτά ήταν αιτήματα, διεκδικήσεις, ενέργειες, πρωτοβουλίες των προηγουμένων ετών, που επίμονα και δημόσια στηρίξαμε, όσοι βέβαια τα στηρίξαμε.. Προφανώς πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι εδώ και πολλές δεκαετίες, το δημόσιο, δηλαδή ο φορολογούμενος λαός, έχει επενδύσει πάρα πολλά χρήματα στην κατασκευή και συντήρηση των συγκεκριμένων αθλητικών εγκαταστάσεων. Επιπλέον και παράλληλα, προκύπτουν θέματα γνώσης και αντίληψης σχετικά με περίπλοκα ζητήματα νομικής και νομοπολιτικής φύσης, επί του θέματος.. Είναι ξεκάθαρη η γενική πεποίθηση ότι κανείς – και – κυρίως καμιά ξένη πολυεθνική εταιρία δεν μπορεί να αρπάξει τις δημόσιες αυτές εγκαταστάσεις και να καταργήσει – διαλύσει τον κερκυραϊκό αθλητισμό. Αυτή είναι μια αυτονόητη θέση που ενώνει ολόκληρη την Κέρκυρα. Παράλληλα, θεωρώ πως πρέπει να γίνουν γνωστά και σαφή ορισμένα πράγματα που σήμερα δεν είναι ξεκαθαρισμένα επίσημα και αφορούν τα τεκταινόμενα  στο αεροδρόμιο (σχετικά με το περιεχόμενο του κύριου σχεδίου της εκχώρησης) αν φυσικά όλα αυτά προχωρήσουν.. Η συγκεκριμένη πρόταση μου, προκειμένου δημιουργικά να ξεκαθαριστεί το θέμα, είναι α) από την τοπική κοινοβουλευτική εκπροσώπηση που πρόσκειται στην κυβέρνηση, θεωρώ ότι άμεσα πρέπει να δοθούν δημόσιες διευκρινήσεις για το θέμα. Έχω την γνώμη πως – ιδιαίτερα η υφυπουργός πολιτισμού – είναι σε θέση και μπορεί να τοποθετηθεί και να ξεκαθαρίσει τα όποια ερωτηματικά έχουν προκύψει. β) από την πλευρά της αντιπολίτευσης και του βουλευτή της, να ασκηθεί κοινοβουλευτικός έλεγχος, με σαφή ερώτηση που να ζητά διευκρίνηση και καθαρή απάντηση.

Τέλος, ένα επιβεβλημένο, από τα γεγονότα, σχόλιο. Αφορά την πράγματι «εκπληκτική» κίνηση (που πληροφορηθήκαμε από τις εφημερίδες) του Δημάρχου κ.Νικολούζου, να επισκεφθεί τον υφυπουργό Αθλητισμού και ούτε λίγο, ούτε πολύ, να του ζητήσει το ΕΑΚΚ πεσκέσι και στο πιάτο.. Από αυτά που διαβάσαμε, δεν πήρε την απάντηση που ήθελε ο κ.Νικολούζος και μαζί του, αυτοί που προφανώς τον προέτρεψαν σε αυτή την κίνηση.. Έτσι, ο κ.Νικολούζος, «Δήμαρχος της αριστεράς» έβαλε πλώρη, με το καλημέρα, να υλοποιήσει ένα παλιότερο, αποτυχημένο και παρωχημένο σχέδιο – θέση της Δεξιάς, που μόνο προβλήματα θα μπορούσε, ειδικά αυτή την περίοδο, να προκαλέσει στο ΕΑΚΚ. Είναι ερώτημα, που και σε ποιο επίπεδο «ζυμώθηκε» αυτή η κίνηση του Δήμαρχου, γιατί σε δημόσιο επίπεδο δεν αντιληφθήκαμε κάποια διαβούλευση. Άρα, δεν ζυμώθηκε σε δημόσιο επίπεδο. Είναι ερώτημα, το εάν μια τέτοια κίνηση είναι, εντάσσεται, στο πλαίσιο των διακηρυγμένων θέσεων του κόμματος του κ. Δημάρχου.. Πάντως, σίγουρα ο Δήμος έχει πολλά προβλήματα, γενικότερα αλλά και σχετικά με τις δικές του αθλητικές υποδομές, που η κακή κατάσταση τους είναι γνωστή.. Θα έπρεπε να τις έχει σε προτεραιότητα.. Εάν ο κ. Δήμαρχος θέλει να βοηθήσει το ΕΑΚΚ, προσωπικά θεωρώ , ότι ασφαλώς είναι καλοδεχούμενος. Όλοι οι Δήμαρχοι ήταν.. Θα μπορούσε όμως να προβληματιστεί ευρύτερα, να διαβουλευθεί, να βρει δημιουργικούς και ρεαλιστικούς τρόπους να το κάνει. Θα μπορούσε, παράδειγμα, να ζητήσει την σύναψη μιας προγραμματικής σύμβασης συνεργασίας με το ΕΑΚΚ και την ΔΕ του δημόσιου αθλητικού συγκροτήματος, σύμβαση αμοιβαία επωφελή και χρήσιμη στην τοπική κοινωνία. Ο κ.Νικολούζος τα γεγονότα δείχνουν ότι «ενέδωσε» σε άλλες προτάσεις και ζήτησε (όπως διαβάσαμε) και την κρατική χρηματοδότηση και την «πολιτική εξουσία» στο ΕΑΚΚ. Όμως, ο προοδευτικός, ριζοσπαστικός και διοικητικός εκσυγχρονισμός των ΕΑΚ, όπως και η συνολική αναβάθμισή τους, είναι μεγάλο θέμα και δεν εξαντλείται στο τεχνικό, πλαστό και παρωχημένο δίλημμα σκοπιμότητας «Κράτος η Δήμος». Εδώ πρόκειται για ένα άλλο σημαντικό κεφάλαιο, που αφορά μια άλλη, κοινωνικά ώριμη διεκδίκηση. Σε κάθε περίπτωση, ο κ.Νικολούζος, ως «δήμαρχος της αριστεράς» είναι ο πρώτος και ο πρωτοπόρος, που έθεσε ζήτημα αποκρατικοποίησης (έστω και μερικής) σε ένα ευαίσθητο, κοινωφελή δημόσιο φορέα που αντιστέκεται στις δυσκολίες και στις φουρτούνες – και – μάλιστα σε μια τέτοια εποχή..