Τμήμα Μαθηματικών – Εφαρμοσμένων Μαθηματικών Παν. Κρήτης: Μια αμαρτωλή ιστορία

0
119

Το Τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών (ΤΕΜ) του Πανεπιστημίου Κρήτης ιδρύθηκε και λειτουργούσε από το 1999-2000. Κατά δήλωση που υπάρχει στην ιστοσελίδα του η ίδρυσή του «υπαγορεύτηκε από τις σύγχρονες απαιτήσεις παροχής κατάλληλης παιδείας και ερευνητικής υποδομής για τη μελέτη των εφαρμογών των μαθηματικών σε προβλήματα που ανακύπτουν στην Τεχνολογία, στις Φυσικές και τις Οικονομικές επιστήμες».

Στην πραγματικότητα η ίδρυσή του υπαγορεύτηκε από τις αποφάσεις που προωθούν τα διευθυντήρια της Ε.Ε. στην ανώτατη εκπαίδευση με στόχο τότε να εφαρμόσουν τις κατευθύνσεις της διακήρυξης της Μπολώνια και το καθεστώς των Πανεπιστημιακών τμημάτων που θα είναι ασύνδετα από τα επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα, που θα είναι ασύνδετα από την αγορά εργασίας και απλά θα αποτελούν θάλαμο απόκτησης διαφόρων αποσπασματικών δεξιοτήτων.

Από την πρώτή στιγμή η Πορεία Αριστερή πάλεψε ώστε τα τμήματα Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών να είναι ισότιμα, να παρέχουν πλήρη επαγγελματικά και εργασικά δικαιώματα και να είναι σε τροχιά σύγκλισης με στόχο τη συγχώνευσή τους ενάντια και κόντρα στη τεχνιτή διάσπαση του τμήματος Μαθηματικών. Ακριβώς και για αυτό κινηθήκαμε στη κατεύθυνση ΕΝΙΑΙΟΥ Συλλόγου Μεταπτυχιακών για το κοινό μεταπτυχιακό πρόγραμμα που υπήρχε και στο καταστατικό αναφέρεται  ξεκάθαρα ότι ο σύλλογος μεταπτυχιακών καλύπτει όλους τους μεταπτυχιακούς φοιτητές ΟΛΩΝ των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, που υπάρχουν που που πρόκειται να ιδρυθούν, και των δυο τμημάτων.

Με αφορμή την άρον-άρον συγχώνευση των δυο τμημάτων σε ένα τμήμα-Φρανκεστάιν με τίτλο «Τμήμα Μαθηματικών  – Εφαρμοσμένων Μαθηματικών», αναδημοσιευούμε ένα σχετικό άρθρο του 2007 το οποίο αποδεικνύει ότι ο αγώνας μας είναι αγώνας που βλέπει ενιαία του φοιτητές και τοθς αποφοίτους των δυο τμημάτων. Θα επανέλθουμε στο θέμα για να διατυπώσουμε τις θέσεις μας όσον αφορά τους συλλόγους φοιτητών, το πρόγραμμα σπουδών, κλπ.

***

Αγώνας για την διεκδίκηση επαγγελματικών δικαιωμάτων των «τμημάτων του ΕΠΕΑΕΚ»

Την τελευταία δεκαετία, ιδιαίτερα την πενταετία 1995-2000, ιδρύθηκαν στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ της χώρας ένα πλήθος νέων τμημάτων με την οικονομική στήριξη – και φυσικά με τις επιταγές – της Ε.Ε.. Τα τμήματα αυτά μας δείχνουν καθαρά ποια κατεύθυνση προωθούν τα διευθυντήρια της Ε.Ε. στην ανώτατη εκπαίδευση: Παντελής έλλειψη επαγγελματικών δικαιωμάτων, εντατικοποίηση του προγράμματος σπουδών, ασαφές επιστημονικό περιεχόμενο είναι κάποια από τα κοινά χαρακτηριστικά τους. Η Πορεία Αριστερή, που τα τελευταία χρόνια έχει συνεχή παρουσία σε τμήματα του Πανεπιστημίου Κρήτης, κάνει αυτήν την στιγμή αγώνα για την διεκδίκηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων του Τμήματος Εφαρμοσμένων Μαθηματικών (ΤΕΜ) του Πανεπιστημίου Κρήτης (ΠΚ). Αξίζει να δούμε την ιστορία του τμήματος αυτού και αφενός τον ρόλο που έχει παίξει σε αυτό το καθηγητικό κατεστημένο αφετέρου τον ρόλο των καθεστωτικών παρατάξεων των πανεπιστημίων.

Οχτώ χρόνια μετά την πρώτη χρονιά που το ΤΕΜ άρχισε να δέχεται φοιτητές, οι απόφοιτοι του τμήματος παραμένουν χωρίς κανένα επαγγελματικό δικαίωμα. Από την ίδρυση του το ΤΕΜ φάνηκε ότι είναι ένα τμήμα με πληθώρα προβλημάτων. Ένα τμήμα που φτιάχτηκε όχι για να προωθήσει την επιστήμη, αλλά για να τσεπώσουν κάποιοι καθηγητές τα χρήματα της Ε.Ε.. Ένα τμήμα, λοιπόν, που φτιάχτηκε με χρήματα από την ΕΕ και φυσικά με τους όρους που έθετε η ΕΕ: από την μια μεριά κανένα επαγγελματικό δικαίωμα για τους αποφοίτους του, οπότε οι απόφοιτοι να είναι εύκολη «λεία» για τους ιδιώτες εργοδότες που θα πιέζουν τους μισθούς τους προς τα κάτω και από την άλλη εντατικοποιημένο πρόγραμμα σπουδών (χωρίς αυτό να σημαίνει υψηλότερο επίπεδο σπουδών), ώστε οι απόφοιτοι να έχουν συνηθίσει «να γίνονται λάστιχο», όπως ακριβώς γίνεται κάθε εργαζόμενος χωρίς εργασιακά δικαιώματα στα χέρια του εργοδότη του.

Στην πορεία αυτή των οχτώ χρόνων για το θέμα των εργασιακών δικαιωμάτων, υπήρξαν πολλοί που έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό για να παραμείνει στάσιμη η κατάσταση. Πρώτα και κύρια οι καθηγητές του τμήματος που, με τις δεσμεύσεις που προφανώς είχαν, απέκρυπταν εν γνώσει τους ότι οι απόφοιτοι δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα. Μάλιστα επί σειρά ετών στην ιστοσελίδα του ΤΕΜ υπήρχε και η «απόδειξη» ότι όλοι οι απόφοιτοι μπορούν να δώσουν σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Στην προσπάθεια αυτή των καθηγητών, με μεγαλύτερο ζήλο αλλά όχι διαφορετικά κίνητρα, ακολουθούσαν και η ΔΑΠ με την ΠΑΣΠ, που με κάθε ευκαιρία διακήρυσσαν ότι οι απόφοιτοι έχουν δυνατότητα πρόσληψης στον δημόσιο τομέα και ότι «αυτά που λένε οι αριστεριστές είναι ψέματα». Αλλά τα ψέματα δεν τα έλεγε η αριστερά, αλλά η ΠΑΣΠ και η ΔΑΠ. Και τα ψέματα δεν μπορούν να κρατούν για πάντα: μετά από τέσσερα χρόνια λειτουργίας, οπότε αποφοίτησαν και οι πρώτοι φοιτητές από το ΤΕΜ, έπρεπε να φανεί η αλήθεια. Η στιγμή και ο τρόπος που διάλεξε η ΠΑΣΠ να «αναδείξει» αυτήν την αλήθεια ήταν αποκαλυπτικός για το ήθος και τις μεθόδους τους: σε μια προσπάθεια να ρίξει το φταίξιμο αλλού, λίγες ημέρες μετά την νίκη της ΝΔ στις εκλογές το 2004, έγινε ερώτηση στην Υπ. Παιδείας από βουλευτή του ΠΑΣΟΚ (κατόπιν παραγγελίας της ΠΑΣΠ) για το αν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα οι απόφοιτοι του ΤΕΜ. Και φυσικά η απάντηση ήταν αρνητική και ειρωνική: «όχι βέβαια! Εσείς φτιάξατε το ΤΕΜ, γιατί ρωτάτε εμένα;».

Από τότε το παιχνίδι έχει αρχίσει να γίνεται «κάτω από το τραπέζι», με «υποσχέσεις» που γίνονται είτε από την ΔΑΠ είτε από την ΠΑΣΠ ότι «το πρόβλημα θα λυθεί» και ότι αυτοί συζητάνε με βουλευτές κ.ο.κ. Όμως τίποτα δεν έχει γίνει ακόμα. Και ούτε αυτή η κοροϊδία μπορεί να κρατά για πάντα.

Οι φοιτητές οφείλουν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους, αν θέλουν πραγματικά να λυθεί το πρόβλημα. Στόχος μας είναι η δημιουργία μιας ανοιχτής επιτροπής, που θα έχει ως αντικείμενο την διεκδίκηση ακριβώς αυτών των δικαιωμάτων. Πιστεύουμε μάλιστα ότι αντίστοιχες κινήσεις πρέπει να γίνουν και στα υπόλοιπα τμήματα που αντιμετωπίζουν αντίστοιχο πρόβλημα. Με μία τέτοια στρατηγική και με στόχο την μεγαλύτερη δυνατή μαζικότητα οφείλουμε να αναδείξουμε τα αιτήματά μας στην κοινωνία. Να σταματήσουμε να παρακαλάμε υπουργούς και βουλευτές, αλλά να πάμε με το κεφάλι ψηλά, με ένα μαζικό κίνημα που θα στηρίζει την δράση μας και να απαιτήσουμε το αυτονόητο δικαίωμά μας στην εργασία. Άλλωστε οι διεκδικήσεις και τα αιτήματα που αναδείχθηκαν στο μεγαλειώδες φοιτητικό κίνημα του περασμένου έτους είχε ακριβώς αυτήν την κατεύθυνση, με μόνη διαφορά ότι λόγω του επείγοντος προβλήματος (ν. Πλαίσιο, αναθεώρηση Συντάγματος) το κίνημα δεν είχε την δυνατότητα να παλέψει εξίσου σε όλα τα μέτωπα. Στην αντίπερα όχθη, οι λογικές των ΠΚΣ και ΕΑΑΚ για δήθεν προωθημένα αιτήματα πρέπει κάποια στιγμή να σπάσει. Πρέπει να γίνει σαφές ότι ο αγώνας για τα επαγγελματικά δικαιώματα είναι από μόνος του η ισχυρότερη τροχοπέδη που μπορεί να μπει στα σχέδια της Ε.Ε. για την αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης. Πρέπει να γίνει κατανοητό (όχι στις ΠΚΣ και ΕΑΑΚ, αλλά στους φοιτητές που τις ακολουθούν) ότι τα «ριζοσπαστικά πλαίσια» δεν μπορούν να εμποδίσουν τα σχέδια της Ε.Ε., αν αυτά δεν συνοδεύονται από αιτήματα αιχμής που να άπτονται των καθημερινών προβλημάτων των φοιτητών. Δηλαδή αυτό που λέμε είναι ότι δεν μπορούμε να ζητάμε από το σύνολο των φοιτητών την εναντίωση τους στα σχέδια της Ε.Ε., αν πρώτα δεν του δείξουμε που αυτά εφαρμόζονται σήμερα και τις επιπτώσεις που αυτά έχουν στο μέλλον του.

Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Πορεία», Νοέμβρης 2007